Інститут законодавства Верховної ради України

Законопроект про місцеві референдуми: експертиза та досвід Швейцарії

17 листопада 2021 року у Посольстві Швейцарії в Україні відбувся парламентський семінар з обговорення фахового висновку Бруно Кауфмана (Швейцарський фонд демократії та Всесвітній Форум сучасної прямої демократії) на проєкт Закону України «Про місцевий референдум» (реєстр. № 5512 від 19.05.2021 р.).

Відкриваючи зустріч, Надзвичайний і Повноважний Посол Швейцарії в Україні Клод Вільд заявив про сприяння Україні у розробці законодавства з питань реформ місцевого самоврядування та висловив підтримку проведенню фахових дебатів у процесі законодавчої роботи із впровадження в нашій державі інструментів прямої демократії.

Учасники обговорення відзначили важливу роль у підготовці цього законопроєкту, як і нещодавно прийнятого Закону «Про всеукраїнський референдум», очільника Робочої групи з питань розробки законопроектів у сфері народовладдя Голови Верховної Ради України Руслана Стефанчука.

У заході взяли участь народні депутати України, провідні українські та зарубіжні експерти. Від Інституту законодавства були присутні члени Робочої групи Верховної Ради з питань розробки законопроектів у сфері народовладдя: завідувач відділу проблем розвитку національного законодавства, доктор юридичних наук, професор Оксана Клименко та завідувач сектору експертних робіт, доктор юридичних наук, старший науковий співробітник Ірина Куян.

Під час презентації висновкупровідний міжнародний експерт з питань прямої демократії Бруно Кауфман поділився досвідом правового регулювання і практикою проведення референдумів у Швейцарській конфедерації, власними спостереженнями щодо розвитку інструментів безпосередньої демократії в різних країнах, баченням сучасних тенденцій і викликів демократії у світі. Представлені експертом коментарі до проєкту Закону України «Про місцевий референдум» викликали жваві дискусії.

Так, учасники заходу обговорили важливість досягнення балансу між потребою використання простих і доступних форм законодавчого регулювання інструментів прямої демократії, що насамперед має бути орієнтоване на розуміння й застосування громадянами, та достатністю правової визначеності референдумних процедур, чим обумовлена деталізованість законопроєкту; зупинили також увагу на дискусійних питаннях визначення предмета та суб’єктів місцевого референдуму. Присутні дійшли згоди, що на місцевий референдум не можуть бути винесені питання, які належать до предмета всеукраїнського референдуму, віднесені законом до відання органів державної влади, тобто делеговані повноваження, і такі, що не узгоджуються з положеннями Конституції та законів України. Учасники заходу розглянули можливу варіативність законодавчого регулювання задля досягнення балансу між звуженням предмета та обов’язковістю результатів референдуму у прийнятті рішень, обговорили слушність встановлення релевантних порогових критеріїв реалізації ініціативи проведення референдуму, більш оптимальних строків щодо окремих процедур, можливої кореляції рівня кворуму під час встановлення результатів місцевого референдуму тощо.